Jun 22, 2012

Miroslav Tichy: Κόντρα στο ρεύμα.

Ήθελα καιρό να γράψω για τον Tichy καθώς με εντυπωσίαζε το έργο του από την πρώτη επαφή ένα χρόνο πριν περίπου online.
Γεννημένος το 1926 στο χωριό Kyjov στη Μοραβία της Τσεχίας, η καλλιτεχνική του φύση τον οδήγησε να σπουδάσει ζωγραφική στην ανώτατη σχολή καλών τεχνών στην Πράγα ναι και σύντομα στράφηκε στην φωτογραφία. Άστεγος από επιλογή και χωρίς τίποτα στην κατοχή του, κατασκεύαζε τις αυτοσχέδιες φωτογραφικές μηχανές του μόνος του από υλικά όπως χαρτόνι, λάστιχο, κονσέρβες, καπάκια από μπουκάλια κ.α., οι φακοί κατασκευασμένοι απ’ τον ίδιο, χρησιμοποιώντας κατεργασμένα από τον ίδιο κομμάτια plexiglas -γυαλισμένα με γυαλόχαρτο ή οδοντόκρεμα και στάχτη από τσιγάρο. Αιτιολογούσε την επιλογή του αυτή, λέγοντας πως «το λάθος είναι αναπόσπαστο μέρος των εικόνων, είναι ποίηση και γι’ αυτό χρειάζεται μια κακής ποιότητας μηχανή». [1] Η εμφάνιση και το τύπωμα των φωτογραφιών του γινόταν σε έναν αυτοσχέδιο σκοτεινό θάλαμο που είχε στήσει σε ένα ακατοίκητο σπίτι. Το αποτέλεσμα ήταν κακοτυπωμένες φωτογραφίες, θολές και πολλές φορές γραντζουνισμένες.




Σε όλη του τη ζωή είχε μόνιμη άρνηση των υλικών αγαθών, καθώς επίσης ήταν μονίμως απών από τη κοινωνική ζωή. Το 1948, καθώς στα πολιτικά πράματα της Τσεχοσλοβακίας επικράτησε το Κουμμουνιστικό καθεστώς, για τον Tichy ξεκίνησε μία σειρά εννέα ετών από αλλεπάλληλες διώξεις και φυλακίσεις, ώσπου τελικά αυτοεξορίζεται στη γενέθλια πόλη του ζώντας ως ερημίτης σε ένα ετοιμόρροπο σπίτι δίχως να έχει επαφές με άλλους ανθρώπους, πάρα μόνο τις απαραίτητες.
 


Αγαπημένο του φωτογραφικό θέμα οι γυναίκες. Φωτογραφίζει κάθε τύπο γυναίκας, ανεξάρτητα από τα χαρακτηριστικά της. Ο φακός του λειτουργεί σαν μια κλειδαρότρυπα και όταν τον ρωτούν γιατί φωτογραφίζει μόνο γυναίκες, εκείνος απαντά: «Γιατί τα γλυπτά του Michelangelo αναπαριστούν μόνο αρσενικές μορφές;». Χαρακτηρίστηκε ως ένας πραγματικά εκκεντρικός άνθρωπος με εμμονή στο γυναικείο σώμα. Ενώ άλλοι ζητούσαν από γυναίκες να ποζάρουν και χρησιμοποιούσαν την τελευταία λέξη στην τεχνολογία της φωτογραφίας, ο Tichy κρυβόταν πίσω από θάμνους φωτογράφιζε με τις αυτοσχέδιες φωτογραφικές μηχανές του και αφού τις εμφάνιζε πέταγε την εκάστοτε φωτογραφική μηχανή που χρησιμοποιούσε.

Τις φωτογραφίες του τις κακομεταχειρίζεται, τις χρησιμοποιεί για προσάναμμα, τις σκίζει, τις καταστρέφει με οποιονδήποτε τρόπο. Σύμφωνα με τη θεωρία του, «η φωτογραφία είναι ζωγραφική με το φως, η φωτογραφία δημιουργείται από την αντίθεση μεταξύ σκότους και φωτός…». Ελάχιστα τον ενδιαφέρει το αποτέλεσμα. Τον απασχολεί κυρίως, η διαδικασία της φωτογράφησης. Στο έργο του διακρίνονται τρία στάδια: η «τυφλή» φωτογράφηση, η «ανακάλυψη» εικόνων κατά την εμφάνιση των φωτογραφιών, η επεξεργασία των εικόνων (ζωγραφικές επεμβάσεις, γρατσουνιές, δαχτυλιές, διάφορα επίκτητα ψεγάδια). Θεωρεί σημαντικότερο το τελευταίο στάδιο, τονίζοντας ότι «αυτό είναι η ποίηση, κάτι όμορφο και τέλειο δεν αφορά κανέναν…».

Ο Tichy απεβίωσε στις 12 Απριλίου 2011. Πριν τον θάνατό του είχε δηλώσει ότι δεν τον ενδιέφερε πλέον η φωτογράφηση και σχετικά με αυτό δήλωσε : «Τελείωσα. Δεν έχω κάτι άλλο να πω. Το μόνο που μ’ ενδιαφέρει είναι το ρούμι…».

Η διάσωση των φωτογραφιών που δεν κατέστρεψε ο Tichy, οφείλεται στον Roman Buxbaum ο οποίος εκθέτει τις συγκεκριμένες φωτογραφίες που κατάφερε να διασώσει μέσω του Ιδρύματος Tichy με το αζημίωτο βέβαια.

πηγές:
Tichý Ocean Foundation































No comments:

Post a Comment